Wednesday, November 14, 2012

Ku turut rasakan Gempa Bumi Padang | Bukit Tinggi

Assalamualaikum.

Bukittinggi adalah salah satu daerah yang besar dalam West Sumatra,Indonesia. Beberapa bulan lepas sy dan classmate sempat berkunjung kesana diatas lawatan antarabangsa. Sebelum kami ke Bukit Tinggi, kami melawat ke Universitas Negeri Padang, beramah mesra serta bertukar, berkongsi pendapat. Apa yang saya boleh lihat Mahasiswa/i nya tidak jauh berbeza dari Malaysia. Dah nama pun kite serumpun kan. Apa yang saya boleh katakan trip kali ni seronok sebab dengan kawan-kawan. Paling penting, panorama Padang dan Bukit Tinggi ni memang cantik! 

Walaupun sibuk dengan aktiviti penuh disana, namun saya tetap pentingkan travel in style. Here,my tips: 

                        


Walaupun kite mahu ringkas semasa travel, namun penjagaan kulit muka sangat perlu dititik beratkan. Less makeup tp nak nampak berseri. Jadi bagaimana? Untuk kulit, pastikan anda memakai Sun protection, untuk saya produk terbaik buat sekarang adalah BB cream dari Cosmoderm. BB cream ni kena pakai untuk elak matahari menembusi kulit kita selainn dr menutup noda-noda nakal di muka tu. Memang tahan lama BB cream dari Cosmoderm ni tau. Set Gentle series terbaru dari Cosmodem sesuai juga untuk dibawa kemana2 untuk pastikan kulit kita mendapat belaian yang terbaik :) Nak tau lebih lanjut product yang miracle ni sila ke laman web Disini / Facebook Cosmoderm . Selain tu, semasa travel kita mestiiiiiiii banyak minum air masak to prevent dehydration :)


Fly dengan Air Asia Sajo. Minangkabau Airport.


Check in @ Universitas Negeri Padang ( UNP )


Rakan di Padang.

Bermalam di UNP, bertemu dengan mahasiswa/i disana memang seronok mengeratkan silaturrahim. Keesokan harinya, semasa kami mendengar perbentangan kerja dari professor2 dari dua buah negara, tiba-tiba kami dapat rasakan gempa bumi, MasyaAllah. pertama kali saya dapat rasakan gempa bumi, Memang menakutkan. Bagi mahasiswa/i disana mereka sudah biasa dengan gempa disana. Dua kali saya rasakan gempa tu, sekali 8.9 skala richter, kemudian naik lagi. Masa tu kami dapat khabar angin yang buruk takut ditimpa tsunami skali lagi. Jadi pihak UNP mengambil keputusan untuk pindahkan kami jauh dari laut ke Bukit Tinggi. Malam tu juga kami terus mengemas pakaian dan bertolak ke Bukit Tinggi. Memang takut sangat masa tu,saya hanya berserah dan teringat ibu tercinta saya yang sedang menunaikan umrah. Kami juga mendapat tahu bahawasanya gegaran yang kuat tu sampai di Malaysia. Malam tu kami bermalam di Edo Hotel dengan selamat, Alhamdulillah.  


Kecut perut Gempa, Hanya pack apa yang patut tp masih sempat bergambar t.t

Keadaan pagi di Bukit Tinggi memang sejuk. Keadaan yang tenang dan sangat aman. Hari ke3 ini kami bersiar-siar di sekitar bukit Tinggi yang Indah ciptaan Allah S.W.T.


Jam Gadang - a large clock tower built by the Dutch in 1926.

Bila sampai ke Bukit Tinggi, harus sampai di Jam Gadang. Ini adalah landmark bagi Bukit Tinggi. Sunglasses adalah tips untuk nampak bergaya ketika travel bukan? Selain colour blocking tshirt yang saya beli di Medan beberapa bulan sebelumnya. 


Takde motif posing mcmni :/
                  
Teletubbies. kawan muda :)


Kawan tua. hikhik


Zul si kacak. hahah


Classmate yang turut bersuka ria.
Mai, Ida,  Sha & Adila


Kuda perkara biasa di Bukit Tinggi ini, tapi kenapa kuda sangat rare di Malaysia ya?

Salon Khusus Wanita katenya. 


Pangkas Yansiko mungkin bermaksud kedai gunting rambut.
Agaknya lah kan? hehe


Merayau dari Pasar Atas ke Pasar Bawah

                 
                       



Panorama dari Pasar Atas Bukit Tinggi

Di lubang Jepang besama Athin & Scha :)

                 


Pepatah :
Medan Nan Bapaneh
Tanah Bukit Tinggi ni sangat mempersonakan. Tempat yang sesuai untuk bercuti dan menenangkan fikiran bukan? Bersambung Entry ke 2 Bukit Tinggi nanti tau :)

6 comments:

  1. suke tgok akak...tgok depan2 memg cntik sgt2..slalu terserempak ngn akak kat pkp..heee..:)

    ReplyDelete
  2. ohh ni la bukit tinggi ye.this year sy nk holiday ke sini.harap2 perancangan dapat diteruskan.insya-Allah

    ReplyDelete
  3. Wow best nya!! Memang teringin nak ke sana. Kampung arwah tok ngan nenek ada di sana.:-) den urang minang!

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Kami memberikan pengkhidmatan yang baik dengan penuh rasa kekeluargaan dengan harga tour yang sangat berpatutan di daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia seperti : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

    ReplyDelete
  5. Ingin Melawat ke Padang dan Bukittinggi? Kami boleh uruskan untuk anda.Semua urusan dilakukan di Malaysia.Pakej terbaik untuk anda.Visit my blog:
    http://freelancetour.blogspot.com/
    Boleh call:0126665436 (call/sms/whatapp)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...