Friday, August 12, 2011

Pimple oh tidak! | Cara saya menanganinya. Memang terbukti berkesan!! ;)

Assalamualaikum..

Jerawat? alamak! Perkara yang semua orang tak nak kan. Haishh memang rase xsuka sangat bila jerawat ni timbul. Saya nak berkongsi apa yang saya pakai untuk membenteras gejala jerawat ini. macam memberenteras jenayah la pulak kan. heheee. Memang tak dinafikan bahawa saya pun ade jerawat jugak, tapi masih lg ok namun saya memandang serius terhadap gejala ni. Saya harus menjaga kulit sebab hampir setiap minggu ade photoshoot,lagi teruk kalau kena hari-hari shoot, lagi saya kena jaga kulit. Makeup photoshoot memang 4 5 inci. Kulit harus bernafas dengan sempurna kalau tak itu yang menyebabkan jerawat! Oh no no no. Nanti makeup tebal-tebal pun muka penuh jerawat. Sangat tidak cantik okeyhh.  

euwww2! Jerawat sangat tidak cool! carian En google.
Lihat. Kulit yang bersih memang cantik. My fren, Fatheen Nabila pengacara nasi lemak Kopi O memang beruntung kerana memiliki kulit yang putih, halus dan licin. kalau jumpa,memang geram tengok kulit die yang licin tu tau! memang cantik sgt beliau!

Kenapa Kita Harus memiliki kulit yang bersih? Yang pertama disebabkan Allah menyukai benda yang bersih dan cantik. Inikan pula makhluk2 nya. lagi lah, namanya manusia kan.Manusia suka sangat yang nampak bersih terutama yg cantik-cantik xkira lah lelaki mahupun perempuan.Bak kata pepatah, laki suka tengok perempuan dahi licin. alah.sebenrnya perempuan pun suka dahi yang licin.hehe! Lagipun kita akan lebih confident kalau kulit kita cantik halus mulus bukan. tapi bukan membangga!ehe

ok, back to the story, I started getting acne in middle school and now that i'm in university Alhamdulillah, xdela sangat jerawat yang teruk-teruk tu kan. Dulu saya main sport sebab tu tak jaga kulit sangat lagi pun waktu sekolah suka sememeh2 je kan. Mana lah tau kepentingan menjaga kulit ni. Now Cuma jerawat2 gatal yg timbul ade la sekali sekala datang menyinggah. Macammana kulit saya dah ok sekarang? 

Saya terangkan produk satu2 yang saya guna. Dah macam main masak2 pulak kan.hihi. Semua produk yang saya kenalkan ni memang saya guna ok! so, xtak de tipu2 ni..

Yang pertama,
Harus menggunakan product terutama facial wash yang serasi dengan anda.Anda harus ingat, tidak semua produk itu sesuai untuk setiap individu.Setiap kulit muka seseorang kan berbeza. So, anda kena mengenal pasti anda kulit jenis apa. 

Berikut adalah 5 kategori jenis kulit:
1. Kulit Normal
Jenis kulit normal ni jenis mudah atau senang dijaga. Jenis kulit ini tidak berminyak atau tidak kering. Beruntung kan kalau jenis kulit ni!
2. Kulit Berminyak 
Jenis kulit berminyak perlukan perhatian dan perawatan yang lebih. Jumlah minyak yang dikeluarkan oleh jenis kulit itu yang menjadikan jerawat
3. Kulit Kering
Jenis kulit kering juga memerlukan rawatan yang lebih seperti kulit berminyak. Kulit kering disebabkan oleh tidak cukupnya minyak yang dihasilkan oleh kelenjar minyak, sehingga membuat kulit menjadi kering.
4. Kulit Sensitif
Kulit sensitif sangat mudah pecah. Penyebab yang sering menimbulkan masalah pada kulit sensitif adalah lingkungan, seperti debu, kotoran, matahari. Kulit jenis ni sangat sensitif pada persekitaran.
5. Kulit Kombinasi
Jenis kulit kombinasi dimiliki oleh banyak orang. Jenis kulit ini merupakan gabungan dari jenis kulit kering dan berminyak. Jangan terkejut ya, Anda boleh memiliki kedua jenis kulit tersebut, sebagai contoh, memiliki jenis kulit kering di pipi sedangkan hidung dan dahi berminyak.

Bila anda sudah dapat mengenal pasti jenis kulit, barulah anda gunakan product sesuai jenis kulit. Pentingnya facial wash ni kerena 1 hari kita mesti paling kurang 2 kali menggunakan facial wash. Cuba anda bayangkan jika anda gunakan product tidak sesuai, itu yang menyebabkan kulit menjadi tidak sihat! Tapi ingat masa anda membasuh muka,sila basuh dengan lemah lembut. Ini kerana kadang2 saya lihat ada yang membasuh muka seperti membasuh buntut kuali. Sangat tidak bagus! Kulit muka harus dibelai bukan dikasari kerana kulit muka adalah tempat sensitif. Wajah anda adalah aset utama anda bukan?

Bila anda sudah menggunakan produk facial wash yang sesuai dengan kulit anda, tapi masih mempunya jerawat, saya syorkan anda gunakan product ini.

Nampak tak ejaan produk tu. N-I-X-O-D-E-R-M. Nixoderm is for skin problems like Eczema, Pimples, Blemishes, Rash, Athlete's Foot, Ringworm, Scaling Skin due to external irritation.ok. Act product ni pun baru saya guna, my howt sista Anna yang kenalkan. Product ni bagi saya memang bagus! cara dia pakai di tempat yang ade jerawat je. jgn seluruh muka plak tau. Selain jerawat die boleh guna gatal,kurap ruam tau. Boleh gunakan pada waktu pagi and malam. Untuk kulit saya, memang berkesan la guna krim ni. :) lagipun harga nya sangat berpatutan. Boleh dapatkan kat farmasi, watson or guardian.

Krim anti jerawat safi
Saya pun menggunakan jenama Safi anti jerawat ni. Memang berkesan sangat. Harga memang sangat berpatutan. Lagipun jenama safi boleh dapat dimana je pun kan. 


Selain dari produk atau menggunakan perubatan moden ni, jerawat boleh dibenteras dengan perawatan tradisional. Tanyalah nenek moyang kita cara supaya nampak awet muda dan bebas dari jerawat. Pasti banyak tips akan diberikan. Kalau kite tak ambil tahu amalan tradisi. Rasa rugi sangat kan! 
Jerawat juga meninggalkan parut. Saya menggunakan produk yang hasilnya memang berkesan!

carian En google.


Scars are an integral part of the healing process and result from an over-production of collagen at the wound site. Scars go through numerous changes as they mature, but they are permanent in nature. Bio‑Oil is formulated to help improve the appearance of scars, but it can never remove them.Bio‑Oil should be massaged in a circular motion into the scar, twice daily, for a minimum of 3 months. On new scars, Bio‑Oil should be applied only once the wound has healed, and should not be used on broken skin. ( Results will vary from individual to individual. ) Memang tindakan berbeza setiap pada kulit seseorang, tapi saya gunakan hari2 memang kesan parut kurang.

Selain tu boleh la mengamalkan membasuh dengan air suam,bukan air panas ye? and bila bilas ucaplah dengan selawat. Hati tenang kulit pun xstress tau.

Selain tu memang betul kite harus minum air 8 gelas sehari sepatutnya. Dulu memang saya malas tapi sekarang memang saya paksa minum air bukan untuk kecantikkan je malah untuk kesihatan badan yang paling penting! makan sayur & buah-buahan bagi kulit yang cantik. Malaysia kan kaya dengan buah-buahan tempatan, kat mana-man pun boleh dapatkan buah. 

Akhr sekali nasihat saya kepada mereka-mereka yang cakap, ala,aku guna produk tu x berkesan pun, banyak faktor sebenarnya kenapa kulit jerawat. Cubalah pakai produk2 yang saya syorkan kan itu, pakai mestilah hari2 jangan malas untuk cantik.Serius , saya dapat hilangkan parut setelah setahun setiap hari memakai krim hilangkan parut.Lama bukan?menjaga kulit haruslah konsisten,bukan main2.Bila kita menjaga dengan betul baru lah dapat hasil yang sebenarnya, yang penting jangan malas.

Kalau anda punya jerawat tak hilang-hilang jugak kan. sila la rujuk kat Doktor kat klink. yang pakar kulit tau,jangan jumpa beautician yang nak cari untung ni. InsyaAllah. Apa2 pun kita harus bersyukur dengan apa yang kita ada bukan? Cuma harus berusaha untuk nampak cantik kan.

Menjadikan diri sndri sebagai model. hihi. Tapi makeup yang cantik haruslah datang dari kulit yang cantik!
P/S : "Beauty is in the eye of the beholder" ;)



17 comments:

  1. wah..sy pon pakai nixoderm la sis! serius mmg berkesan! hehe

    ReplyDelete
  2. sangat berkesan kan sya :))harus gunakan itu untuk menghalang jerawat :)

    ReplyDelete
  3. brapa harga nixoderm tu?saya serius nak guna..
    muka saya ni jenis kulit kombinasi kot..haha
    tunggu watson!saya nak g beli nixoderm!

    ReplyDelete
  4. hihi cik ara ni memang muka die dah cantik da..jerawat manje2 jer..tu

    ReplyDelete
  5. i pernah kena severe acne twice..sbb alergic kt certain product..juz to share my products suggested by pakar:
    1. pencuci muka : cetaphil cleanser
    2. ubat jerawat : tea tree gel (sbb my skin sensatif ngn jenis krim)
    3. scar remover : ada minyak vitamin E yg sgt2 berkesan..lupe dah brand nye..
    4. ambil wuduk pn dapat ilangkan taw..

    ReplyDelete
  6. nixoderm tu pakai on pimples je kan? not full coverage muka right. emm, brape price nixoderm tu?

    ReplyDelete
  7. nixoderm??xpnh dgrr
    nk try carii
    hehe
    saje try

    ReplyDelete
  8. Ada k guardian or watson...
    Rm 4 lbh...klu kecil. Rm 8 bih klu bsar.bkesan...

    ReplyDelete
  9. tkot r nk pkai.prnh bli ble pkai mcm saket gler muke. Brkesan cmne tu?pkai jrwt trus kecut n xtggal parut ke ara?sbb mcm xbez trus buang.hehee
    ziq ziqry: vit e pe ye wak gune tu?

    ReplyDelete
  10. Klu jerawat Xder mate n ade nanah, ley pakai x nixoderm sis?

    ReplyDelete
  11. Pernah pakai dulu mmg berkesan. N now muka dh lama xde jerawat tiba2 je naik jerawat so now tgh cari cream ni

    ReplyDelete
  12. Pernah pakai dulu mmg berkesan. N now muka dh lama xde jerawat tiba2 je naik jerawat so now tgh cari cream ni

    ReplyDelete
  13. muka saya gatal giler dan pedih. mmg x selesa, mcm2 cara saya cuba utk mwrawatnya. Entah cmne suatu hari saya trnmpak nixoderm ats meja solek saya, mgkin adik saya punya. saya nekad utk try. Alhamdulilah mcm magic sekali je bubuh terus ok. Tq nixoderm.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...