Thursday, March 15, 2012

Holiday Medan | Indonesia


Assalamualaikum...

Medan - Danau Toba - Samosir  - Parapat  -Brastagi

Danau Toba
Dah sebulan lepas saya ke Medan. Tapi baru sekrang saya sempat untuk bercerita. Tak apa la kan? Busy sangat2 dengan study, Modelling, Shooting, Business. Berdikari la kata kan. ( yeke?) hehe.

Lihat gambar diatas memang buat mata terpaku, terkesima, SubhanaAllah. Cantik sangat2! Sebenarnya percutian ke bumi Garuda ni tak pun saya rancang. Bermula dengan cuti semester,sebab saya tak nak tinggal rumah sorang2 jadi saya berkeputusan untuk mengikut ibunda saya untuk bercuti. Berdua je.. romantik kan? hehe.

Disebabkan dah sebulan lepas saya di Indonesia, jadi details tak ingat sangat, jadi saya tulis apa yang saya ingat je ye?hehe

Trip saya Medan - Danau Toba - Samosir  - Parapat  -Brastagi. Let's go!

Dia  ni lah yang sibuk sangat nak ikut
mak dia pergi bercuti tu, isk2

Travel mestilah dengan less makeup n cover dgn
sunglasses yg besar. Baru lah Paris Hilton kan? hehe

Safe landed @Polonia airport
Travel & camwhoring dengan my mom,
berdua saja.
Awak ade? xde kan? :p

Bila sampai di Medan, tibe2 perut pon lapar. Apa yang saya perasan di Medan ni, Lauk memang sikit2 tapi dalam 10 jenis hidangan. heaven tak heaven kan? :)

Udah selesai makan petang di Medan, saya baru tahu kami akan menuju ke Danau toba mengambil masa 6 jam. waa...lama gila kan? Baru je turun flight terus je ke Danau, Saya ada jugak tanya dengan Pak Lubis ( driver ),Memang Danau toba tu jauh dan xde airport disana. Sabar jelah... Tapi disebabkan di tempat orang jadi saya hanya menikmati permandangan2 yang ada. Selepas 6 jam perjalanan akhirnya saya sampai Danau Toba yang dinanti2. Sampai di hotel.. saya dengan mak check in, Di hotel ini di sebelah tasik dan tiada penghawa dingin. 20 darjah celcius okey.. Memang sejuk sangat2. Samapai di bilik saya terus tidur sebab katil hotel memangil2. Bangun pagi2 solat subuh, di mana waktu disana awal sejam dari waktu Malaysia kan, Buka je mata terus ke tepi tingkap..Wah Indahnya!

Waktu subuh
permandangn dari dalam bilik

Memang best bilik ni.
Bukak tingkap terus je tasik.
tak sanggup nak bunuh diri kat sini sebab cantik sangat

Mak yang tengah menghirup udara yang nyaman

My turn .hee :p
Breakfast sebelum check out :)

Mom... I love you ...

Permandangan yang cantik

Selepas checkout, kami meniaki feri menuju ke Samosir Island. Ia dihuni oleh kaum suku batak.

Di atas feri kami dihiburkan dengan nyanyian dari  suku kaum batak. Kami mendapat tahu memang ramai suara  Indonesia yang merdu even memang ramai yang nyanyi di jalanan. Suara adik ni memang best woo walaupun xpaham apa yang dinyanyikan. :D

Permandangan yang memukau dari ferry. Saya duduk dari tingkat atas ferry, memang feel habis. Permandangan yang menakjubkan ini membuatkan saya kurang berborak, mak saya pun macam tu jugak. Feel katanya. heee. Cantiknya Danau ni.Terpegun Terkesima..



Saya diterangkan oleh travel guide bahawa cuaca disini akan selalu mendung dan sejuk,manakala ade scientist   telah membuat penyilidikan tiada kehidupan ganas dalam tasik ini tau.Ikan besar pun tak da dalam tasik ni. kat sini ikan yang dinamakan bora2 sahaja yang memang mendiami tasik ni. Comel je nama ikan bora2 kan?

Biasa nya saya akan loya menaiki ferry seperti mana trip saya ke Phi-Phi Island di Phuket ( klik sini ) tahun lepas, Tapi di sebabkan ini adalah tasik, sekali sekali sekali je berombak bila ferry lain lalu disebelah.Jadi memang best naik ferry kat tasik ni tak macam kat phuket tuh..hik3

Ada tak permandangan kat Msia yang cantek mcm kat Danau Toba ni? T.T
Sampai Di Samosir Island, saya terus dibawa penempatan orang batak.


Rasanya rumah lebih kurang sama dengan orang minang tapi yang bezanya mungkin kerana pintu yang sangat kecil.

Di tempat pembunuhan bagi yang mengamalkan ilmu kebal
Sepanjang deretan kedai yang bersih
Pokok bunga apa ntah kat atas tu.Memang bnyak pokok tu kat  pulau ni
Setelah beberapa jam di pulau ini, saya naik balik untuk ke jetty



Di pulau ini, ekonomi utama adalah dengan berniaga 
Sedih untuk meninggalkan Danau yang memakau ini 
Sampai di Jetty, saya meneruskan perjalanan ke Berastagi. Juga mengambil masa 6 jam. Sebelum sampai ke brastagi, travel guide singgah di Air terjun Sipiso-piso

Air terjun Sipiso-piso
Selepas itu singgah untuk minum petang di atas puncak gunung. Permandangan nya memang tak dapat dilupakan.Indah!


Lain nya rasa dari goreng pisang di Msia. & Halia teh.
cukup nyaman dengan pandangan yang memukau
Restaurant di puncak gunung

Indahnya Danau Toba *google
Cantik sgt kan?
SubhanaAllah
Selepas beberapa KM meninggalkan Danau Toba, kami selamat di Brastagi. Tempat kunjungan kami yang pertama adalah pasar buah.

Jagung bakar pedas paling sedap yang pernah makan.
Serius!
Dah jalan2 di Pasar buah berastagi, tiba lah masa untuk dinner kan? Saya check in di Hotel bertaraf 4 bintang.  Sebab kat sini tak da 5 bintang.Hotel yang sangat selesa dan best! Kat atas puncak gunung ni memang hotel tak da aircond, temperature Brastagi is around 17-20 degree celcius.. Gigil2 klu xbawak sweater.
Banyak sangat gambar membuatkan saya akan tulis entry ke II Medan. Nantikan :p

Aksi wajib di Hotel,heee
Nantikan entry ke II Medan

14 comments:

  1. parents sy org Medan, dah lama tak balik dan ke Danau Toba, InsyaAllah saya akan ke sana bulan 6 ni, balik kampung hee :)

    ReplyDelete
  2. Wahh, dapat pegi medan. :)

    ReplyDelete
  3. salam kenalan
    laman-ayahsu.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. sye pernah ke danau toba 1 mse dlu..
    sgt2 indah di sane...
    sgt tenang..
    best...
    terpegun dgn keindahan alam yg diciptakan allah s.w.t

    ReplyDelete
  5. maen ke Kota Ukir Jepara kapan neng? Kota Ukir/Furniture. disana ada tempat wisatanya juga. Saya dari Kota Jepara Indonesia. salam kenal.

    ReplyDelete
  6. cam best jer...

    *asal org minang dr sumatera barat....

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum....
    Semoga awk sentiasa berada di bawah limpahan rahmat Alloh..
    saya seronok membaca di blog awk..
    In sha Alloh 10 Januari 2014 ni saya akan ke Medan-Indonesia..
    Alhamdulillah ini percutian saya yg ke 4 kali ke Medan..
    Nak dekat2 pergi ni saya masih lagi mencari-cari pengalaman org yg pernah ke sana.
    Saja buat koleksi. Terima kasih atas perkongsian awk.

    ReplyDelete
  9. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

    PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

    PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

    PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ HANYA 380 ( MINIMAL 10 ORANG)

    ITINERAY :

    DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

    DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

    DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

    DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.


    SERVICES TERMASUK :
    • TRANSPORT
    • PEMANDU PELANCONGAN
    • HOTEL 3 BINTANG
    • BREAKFAST 3X
    • MAKAN TENGAH HARI 3X
    • DINNER 3X
    • SEWA KAPAN KE SAMOSIR ISLAND
    • KARCIS / TIKET MASUK KE TEMPAT MENARIK
    • MINERAL WATER

    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...